RDM Brug • Rotterdam

Om de ontsluiting van de RDM campus te creëren is er een brug over de Heysehaven noodzakelijk. IPV delft heeft in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam, een mooie en technische uitdagende brug ontworpen. De brug is in totaal bijna 52 meter lang met een maximale overspanning van 17 meter en heeft een breedte van circa 12 meter.

De landhoofden en middensteunpunt zijn in het werk gemaakt en moesten aan de strengste eisen met betrekking tot schoonwerk beton voldoen. Een bijkomstige moeilijkheid is de horizontale streepreliëf die aangebracht moest worden in het landhoofd en middensteunpunt. Hierbij was de grootste zorg om luchtbel-vorming in het reliëf te voorkomen. Om de streepreliëf te verkrijgen zijn er door een mallenbouwer speciale houtenmallen vervaardigd. Deze mallen zijn in de cometal bekistingpanelen gesteld. Het toepassen van een speciaal bekistingswax, betonmengsel en lage stortsnelheid heeft tot een zeer goed resultaat geleidt. Om de landhoofden en het middensteunpunt te kunnen realiseren is een bouwkuip aangebracht van circa 35 x 20 meter. Om opbarsten te voorkomen is de bouwkuip niet volledige leeggepompt maar is het waterniveau in de bouwkuip alleen verlaagd. Het was daardoor wel noodzakelijk om een ondersteuning te maken om het middensteunpunt te kunnen realiseren.

Aan beide zijde van het brugdek zijn uitdragende voetpaden gerealiseerd. De voetpaden bestaan uit 6 prefab elementen die circa 50 ton per stuk wegen. De elementen zijn met behulp van twee 500 tons telekranen geplaatst. Tijdens de uitvoeringsfase zijn de elementen met speciale staalconstructies ondersteund, tot dat het dek was uitgehard.

Schaal Ingenieurs heeft voor HollandScherm de detailengineering en –berekening verzorgd.

ADRESGEGEVENS

Boterstraat 12, 3111 NC Schiedam
Postbus 270, 3100 AG Schiedam

CONTACTGEGEVENS

tel. 010 – 473 04 66
e-mail. info@schaalingenieurs.nl

Realisatie door ZOUT Media

rdm brug